بررسی پلتفرم آموزش مجازی «مهارت»/ مشاهده فقر مهارتی در دانش آموزان
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ باید سالی باشد که آموزشهای مجازی در سازمان را تقویت کنیم، گفت: مهارت آموزی و طرح هر دانشآموز یک مهارت اقدام بسیار خوبی است و همه باید کمک کنیم این طرح به سامان برسد چراکه در بین دانشآموزان و دانشجویان فقر مهارتی میبینیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ باید سالی باشد که آموزشهای مجازی در سازمان را تقویت کنیم، گفت: مهارت آموزی و طرح هر دانشآموز یک مهارت اقدام بسیار خوبی است و همه باید کمک کنیم این طرح به سامان برسد چراکه در بین دانشآموزان و دانشجویان فقر مهارتی میبینیم.
به گزارش ایسنا، نشست شورای سیاستگذاری فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بهمنظور بررسی راهکارهای نوین آموزشی، روزآمدسازی و بررسی شیوههای مختلف برگزار شد.
در ابتدای این نشست محسن باهو – مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات رئیس سازمان – گزارشی در خصوص کیفیت خدمات الکترونیک، درگاهها و پرتالهای دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد.
وی در این گزارش ضمن بیان نقاط ضعف و قوت امتیازگیری سازمان در شاخصههای ارزیابی صورت گرفته، به ارتقای رتبه سازمان پژوهش نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال قبل در بین ۱۰۵ دستگاه رتبه ۷۲ را کسب کردیم اما امسال با تلاشهای صورت گرفته در بین ۱۵۷ دستگاه رتبه ۶۳ را بهدست آوردیم و در تقسیمبندی “خوب” قرار گرفتیم که امیدواریم این رتبه ارتقا یابد.
همچنین حسن ملکی – معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش – ضمن تشکر از همه همکاران در جهت کمک به ارتقای رتبه سازمان در این ارزیابی اظهار کرد: سازمان پژوهش کارشناسان بصیر، دانا و عالمی دارد و شکر داشتن این همکاران دانشمند استفاده از توانمندی آنهاست.
وی افزود: چهار نکته مهم را باید بدانیم و به آن توجه کنیم: اول اینکه از خودمان سؤال کنیم برای ارتقای موقعیت سازمانی، آیا امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطاتمان مناسب است؟ منابع ما کجاست و امکانات ما چیست؟
ملکی ادامه داد: برنامهریزی دقیق با فرض داشتن امکانات دومین نکته است. نکته سوم فرهنگ بهرهبرداری از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان است. فرهنگ اهمیت زیادی دارد چراکه فرهنگ افراد را به صحنه میآورد و کار را به پیش میبرد. فرهنگ در این زمینه باید آنقدر بالا باشد که بتوانیم با یکدیگر به زبان فناوری اطلاعات حرف بزنیم. سال ۱۴۰۰ باید سالی باشد که آموزشهای مجازی در سازمان را تقویت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش علتیابی تفصیلی را نکته چهارم در این بخش برشمرد و گفت: علتیابی مختصر راهگشا نیست بلکه باید علتها را بهطور کامل بررسی کرد.
در ادامه این جلسه، افشار بهمنی – مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش – طرح پیشنهادی “پلتفرم آموزش مجازی مهارت” را تشریح کرد.
ملکی در جمعبندی دستور جلسه نخست اظهارکرد: مهارت آموزی و طرح هر دانشآموز یک مهارت اقدام بسیار خوبی است و همه باید کمک کنیم این طرح به سامان برسد چراکه در بین دانشآموزان و دانشجویان فقر مهارتی میبینیم.
وی با اشاره به اینکه در این پلتفرم چند نکته نیاز به شفافسازی دارد، گفت: در وهله اول از جهت اجرا ابهاماتی وجود دارد که ممکن است این ابهام باعث شود در طول سال دچار مشکلاتی شود و هم مزاحمتی برای برنامه درسی قصد شده ایجاد شود. نکته دوم اینکه این کار نیازمند یک مدل، الگو یا توافقنامه مشخص دارد که نقشهها در آن تعریف شده باشد.
ارائه طرح عملیاتی شبکه ملی رشد دومین دستور جلسه نشست فضای مجازی بود که محمدابراهیم محمدی – مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی – آن را تشریح و نمایه مفهومی کلی این برنامه را نمایش داد.
ملکی در پایان در جمعبندی این جلسه گفت: شبکه ملی رشد باید به ظرفیتی برسد که قادر باشد چنانچه شبکه شاد به هر دلیلی نتوانست خدماتی ارائه کند، پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی آموزش و پرورش کشور باشد. بر همین اساس دو امر بسیار مهم بازنگری در مدل مفهومی و به روز کردن آن، داشتن یک برنامه عملیاتی بهمنظور اجرایی کردن این مدل مفهومی باید مدنظر قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وی تأکید کرد: شبکه ملی رشد هنوز منبسط نشده است و باید بهطور کامل و جامع اجرا شود.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰