ایسنا/اردبیل معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: ۲۴ نوع مدرسه در کشور داریم که در حقیقت این تنوع مدارس بیعدالتی آموزشی را رقم زده است.
سیدجواد حسینی روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه در نشست معاونین و مدیران مناطق و نواحی آموزش و پرورش در اردبیل اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت اصلیترین نهاد توسعه به شمار میرود که این نهاد منبع توسعه را تولید و روانه بازار میکند.
وی ضرورت توسعه انسانمبنا را یادآور شد و بیان کرد: پژوهشگران و محققان در دنیا ۸۰ درصد عامل توسعه را منابع انسانی میدانند و پیشبینی میشود در ۲۰ سال آینده این رقم به ۹۵ درصد برسد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: در کشور ما تنها ۳۵ درصد عامل توسعه منابع انسانی به شمار میرود در حالی که تمام مولفههای دیگر نظیر تجهیزات، تکنولوژی و ثروتهای مادی و معنوی بر محور و مدار توسعه انسانی است.
حسینی افزود: در سند تحول آموزش و پرورش اصلیترین ملاک و معیار تحول در نظام انسانی قلمداد شده و در حقیقت واحد کلاس و معلم اصلیترین عناصر تحول به شمار میروند.
وی بیان کرد: تا زمانی که نگاه درست به منابع انسانی نداشته باشیم سایر مولفههای توسعه از سرمایههای طبیعی، مالی و مادی گرفته تا فرهنگی و اجتماعی نمیتوانند سعادتبخش باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی به دو جوهره سند تحول با موضوع ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: در نظام تعلیم و تربیت این استانداردها به دقت تعریف شده و در این فرآیند به استاندارد فضا، تجهیزات و فرآیندهای مالی نیز دقت شده است.
حسینی ضرورت نگاه عادلانه به مولفههای اصلی تعلیم و تربیت را یادآور شد و بیان کرد: در بحث عدالت آموزشی ضرورتی ندارد که ما در کشور ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم بلکه باید همه در یک مدرسه تحصیل کنند ولی معلمان به تناسب دانشآموزان تیزهوش، متوسط و استثنائی باید در مدرسه الگوهای تربیتی و آموزشی را مدنظر قرار دهند.
وی اظهار کرد: هرچند رسیدن به این نقطه یک آرمان است اما مانع نگاه ناعادلانه خواهد شد و توسعه آموزشی درست را رقم میزند.
تعهد تامین یک میلیون تبلت را دادهایم
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۷۰ درصد دانشآموزان به شبکه شاد دسترسی دارند که این میزان دسترسی در استان اردبیل ۸۷ درصد است.
حسینی یکی از آسیبهای شرایط کرونا را رقم خوردن فضای بیعدالتی در تحصیل دیجیتال و الکترونیکی اعلام کرد و گفت: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در این زمینه آموزش و پرورش تلاش میکند تا ۳۰ درصد دانشآموزان که تحت پوشش شاد نیستند،از سایر برنامههای آموزشی بهرهمند کند.
وی ادامه داد: هرچند ۳۰ درصد دانشآموزان از تحصیل بازنماندهاند بلکه تلاش بر این است تا با تامین تبلت برای آنها عدالت آموزشی را برقرار کنیم تا این سه میلیون دانشآموز در معرض خشنترین جلوه بیعدالتی قرار نگیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی افزود: ما دوست نداریم کودکان و نوجوانان این سرزمین روحشان به خاطر چنین فقر و نداری دچار سایش شود چرا که این حق مسلم دانشآموزان است تا از بستر شاد در تحصیل استفاده کنند.
حسینی بیان کرد: هرچند سازمان نوسازی باید متولی این امر میشد اما بنده به عنوان جانشین وزیر در ستاد هدایت با بهرهگیری از ظرفیت خیرین ماموریت تامین تبلت برای سه میلیون دانشآموز را برعهده گرفتهام.
وی ادامه داد: برای تامین تبلت به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ما تاکنون موفق شدیم ۲۱۵ هزار تبلت در کشور بین دانشآموزان نیازمند توزیع کنیم اما تعهد ما تامین یک میلیون تبلت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینکه شرکتهای تولید داخلی توان تامین این میزان تبلت را ندارند، تصریح کرد: با اعمال بخشودگی عوارض گمرکی برای واردکنندگان تبلت تلاش میکنیم تا هرچه سریعتر نیاز دانشآموزان را تامین کنیم.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: از ۳۱ هزار نیاز استان اردبیل به تبلت دانشآموزی ۴ هزار عدد تاکنون تامین شده و تلاش میکنیم تا با همکاری مسئولان استانی ۲۶ هزار دستگاه تبلت مورد نیاز استانی را تهیه کنیم.
انتهای پیام
منبع:ایسنا