حوزه علمیه، وامدار مردم قم است
ایسنا/قم آیت الله اعرافی گفت: مردم بودند که حوزه را پذیرفتند و رشد دادند و در سخت ترین روزها دین و ارزش های دینی خود را صیانت کردند و حوزه نیز وامدار مردم به خصوص مردم قم هست. آیت الله اعرافی عصر امروز در دیدار با کارکنان بخش پشتیبانی حوزه های علمیه کشور در مدرسه معصومیه(س)
ایسنا/قم آیت الله اعرافی گفت: مردم بودند که حوزه را پذیرفتند و رشد دادند و در سخت ترین روزها دین و ارزش های دینی خود را صیانت کردند و حوزه نیز وامدار مردم به خصوص مردم قم هست.
آیت الله اعرافی عصر امروز در دیدار با کارکنان بخش پشتیبانی حوزه های علمیه کشور در مدرسه معصومیه(س) عنوان کرد: مساله مهدویت از جمله موارد موکد پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است ولی در عصر امام رضا(ع) اتفاقی رخ داد که صحنه تاریخ و جریان تشیع را تغییر داد.
وی با اشاره به اینکه آخرین ترفندی که از دستگاه خلافت متصور بود، دعوت از امام در حضور در دستگاه خلافت و هضم ایشان در این دستگاه بود، افزود: این دسیسه شیطانی با هدف دفن جریان امامت با حکم ولایت عهدی امام رضا(ع) در دستگاه ننگین خلافت بود که این ماجرا از عاشورا هم پیچیده تر بود. پیچیده ترین توطئه، همین توطئه بود. پس از اینکه دستگاه متوجه شد راهی برای نزدیک کردن خط سبز امامت به خط غاصبانه خلافت نیست، پس از شهادت امام رضا(ع) شدت عملیات علیه شیعیان و ائمه اطهار(ع)، افزونی یافت.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: شخصیت امام رضا(ع) و ورود امام در صحنه های سیاسی، اجتماعی و علمی با ایجادجاذبه ای عجیب جامعه را مجذوب کرد و همین مساله باعث شد که مامون و خلفای بعدی سعی کنند که ائمه و خاندان پیامبر را در خفا نگاه دارند. به همین دلیل که ائمه ما در جوانی شهید شدند و در سخت ترین شرایط این ائمه همام را در زندان نگاه داشتند.
وی گفت: هر سه امام پس از امام رضا(ع) جامعه شیعی و اسلامی را آماده ورود به عصر غیبت کردند و این مساله کار بسیار سختی بود؛ زیرا شیعیان در طول دهه های اخیر، یک نقطه محوری داشتند که این سه امام(ع) باید جامعه را برای دوران غیبت آماده می کردند.
آیت الله اعرافی یادآورشد: قم در این ۱۳۰۰ سال هیچ گاه از حوزه علمیه خالی نبوده است. چه در زمان پایه ریزی حوزه در قم که از یمن و کوفه و بصره و بغداد، بزرگانی به قم آمدند و علم ترویج معارف الهی را برافراشتند، چه در دوره های بعد این جریان ادامه یافت. در برخی از نقل های تاریخی آمده است که در قم بیش از ۱۰۰ هزار محدث در یک دوره زمانی می زیسته اند. حتی اگر مبالغه ای هم در این گزارش وجودداشته باشد بازهم نشان دهنده اوج عظمت این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه قم جدید، تاریخی یک صد ساله دارد، افزود: در فروردین ۱۳۰۱، مرحوم شیخ عبدالکریم حائری از اراک به قم مهاجرت کرد و قم رابازسازی کرده و حوزه علمیه قم وارد عصر جدید شد. از نکات جالب توجه آن است که در این شش مرحله ای که حوزه علمیه قم تا کنون طی کرده است، با تحولات گسترده و عجیبی مواجه بوده است که از جمله آنها می وان به هجمه عظیم رضا شاه به حوزه اشاره کرد.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: گستره حوزه در یک صد سال گذشته در حال جمع آوری است و اسناد حوزه در حال جمع آوری است زیرا باید مشخص شود که این حوزه با چه زحمات و برنامه هایی کار می کرده است.
وی گفت: همه ما در مقابل رسالت ها و آرمان هایی که امام هادی(ع) برای آنها به شهادت رسید، خادمی کوچک هستیم و باید ببالیم که به این حوزه بزرگ و این همه برکات و شعاعی که در عالم ایجاد کرده است، خدمت می کنیم. باید قدردان این جایگاه خدمت را بدانیم و همگان باید خود را در مقابل این اهداف بلند کوچک و خادمی فداکار بدانیم.
آیت الله اعرافی یادآورشد: فعالیت کارمندی و خدمت به یک نهاد و جامعه، خدمت به همه جامعه است. باید بدانیم این مردم قم و کشور بودند که حوزه را پذیرفتند و رشد دادند و در سخت ترین روزها دین و ارزش های دینی خود را صیانت کردند و حوزه نیز وامدار مردم به خصوص مردم قم هستند.
وی بابیان اینکه کسانی که در کاری فعالیت دارند، باید در کار خود اخلاق داشته باشند، افزود: خدمت روزمره باید با اخلاق همراه باشد و امر اخروی فعالیت ها نیز باید در نظر گرفته شود، می توان کارهای روزمره خدمتی و حتی اداری را با یک نیت درست به عبادت مبدل کرد.
مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه هر کسی در هر شاخه ای که فعالیت می کند باید با برنامه کار کند، بیان کرد: امروز حوزه علمیه در سخت ترین دوران بودجه ای خود فعالیت می کند و شاید هیچ گاه، با چنین کمبود بودجه ای مواجه نبودیم. با همین شرایط اسناد جامع و برنامه های پنج ساله تدوین شده است و ۲۰۰ برنامه تخصصی دیگر تدوین شده تا ثابت شود که با همه سختی های اقتصادی حوزه ما هیچ گاه وظیفه خود در قبال مردم و اجتماع و کشور را فراموش نمی کند.
وی گفت: دانش و مهارت لازم، از دیگر بایسته های کارکنان در هر بخشی است. همه فعالان بخش های مختلف باید نسبت به کاری که انجام می دهند دانش و توانایی لازم را داشته باشند. دین اسلام دین درست کاری و اتقان در عمل است. اتقان کار و انجام درست کارها، نیازمند یک دانش اولیه و پویا در حین کار است.
آیت الله اعرافی یادآورشد: همبستگی نیروها و رعایت مقررات و ضوابط از جمله عوامل موفقیت در همه امور کاری و اجرایی است که باید رعایت شود.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰