تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 1:38
120 بازدید
کد خبر : 87417

عدم هارمونی در ساختمان‌های بلندمرتبه مشهد

عدم هارمونی در ساختمان‌های بلندمرتبه مشهد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در مکان‌های مختلف مشهد ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای شکل گرفته که هیچ هارمونی‌ای با یکدیگر ندارند. ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در بطن محله‌های مسکونی با کاربری‌های مختلف تجاری، اوقات فراغت و.. احداث شده‌اند و به علت ترافیکی که ایجاد می‌کنند، نظم آن

عدم هارمونی در ساختمان‌های بلندمرتبه مشهد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در مکان‌های مختلف مشهد ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای شکل گرفته که هیچ هارمونی‌ای با یکدیگر ندارند. ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در بطن محله‌های مسکونی با کاربری‌های مختلف تجاری، اوقات فراغت و.. احداث شده‌اند و به علت ترافیکی که ایجاد می‌کنند، نظم آن منطقه را از بین می‌برند.

فرزانه رزاقیان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص ساختمان‌های مرتفعی که در مناطق مختلف مشهد به صورت پراکنده وجود دارند، گفت: بلندمرتبه‌سازی در مشهد از یکسری قوانین پیروی می‌کند. این قوانین مربوط به طرح بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد است و یکسری ضابطه‌های خاص دارد. در مکان‌های مختلف مشهد ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای شکل گرفته که هیچ هارمونی‌ای با یکدیگر ندارند. دلیل آن هم این است که محدوده‌ای برای بلندمرتبه‌سازی در نظر گرفته نشده است. افرادی که طرح تفصیلی شهر مشهد را تصویب کردند، محدوده خاصی را برای آن درنظر نگرفته‌اند؛ به طورمثال اگر شهرهای اروپایی را در نظر بگیرید، به عنوان نمونه در شهر پاریس تراکم ساختمان‌های آن پنج طبقه بالای پیلوت است. زمانی که این شهر را از ارتفاع یک ساختمان می نگریم تمام شهر با یک ارتفاع ساخته شده و فقط یک محدوده از شهر محدوده بلندمرتبه‌هاست و تمامی ساختمان‌های مرتفع با یک طرح از پیش تعیین‌شده و کاملا قابل دسترسی به لحاظ وسایل حمل و نقل عمومی، مترو و… در آن نقطه شکل گرفته‌اند.

وی افزود: اصلی‌ترین خصلت ساختمان بلند مرتبه موضوع حمل و نقل آن است. اینکه هر ساختمانی در هرجایی ساخته شود و کلی اتومبیل را به سمت خود بکشاند و باعث ترافیک شود، عملکرد ناصحیحی است. ساختمان‌های بلندمرتبه باتوجه به کاربری‌های مختلفی که دارند، بیشترین مسافرت‌های درون شهری را به سمت خود می‌کشانند و باعث ترافیک در آن محدوده می‌شوند و بایستی حتما به حمل و نقل عمومی قوی نیز دسترسی داشته باشند؛به طور مثال در کنار ساختمان‌های بلند مرتبه دسترسی مناسب به مترو، تاکسی، مسیرهای دوچرخه و… وجود داشته باشد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: همانطور که ذکر کردیم در پاریس طراحی شهری بسیار هوشمندانه و عالی است. منطقه بلند مرتبه‌سازی اگرچه بخشی از شهر است اما از مابقی مناطق شهری جدا شده است و باعث برهم زدن نظم نمی‌شود. شرایط دسترسی به این مکان ابتدا برای عابر پیاده و حمل و نقل عمومی است و بعد برای ماشین‌ها است که باعث ترافیک در آن محدوده نشوند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در بطن محله‌های مسکونی با کاربری های مختلف تجاری، اوقات فراغت و.. احداث می‌شوند، به علت ترافیک که ایجاد می‌کنند عملا نظم آن منطقه را از بین می‌برند، گفت: این موضوع مربوط به ظرفیت و حداقل دخالت در محیط اکولوژیکی است. بایستی محیطی که ساختمان‌های بلندمرتبه در آن ساخته می‌شود، ظرفیت پذیرش بنا را با همه ویژگی‌های خود داشته باشد. اینکه اگر در آن محله این ساختمان ساخته شود ظرفیت تامین آب و برق و همینطور ظرفیت پذیرش ترافیک را دارد یا خیر؟

رزاقیان ضمن بیان اینکه تاکنون هیچ ساختمان سبزی در کشور ما ساخته نشده است، گفت: برخی در این زمینه ادعاهایی می‌کنند ولی در حال حاضر هیچ ساختمان سبزی که به بهره برداری رسیده باشد، نداریم. باوجود اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان را داریم و شاید سرمایه‌گذاران توان مالی برای ایجاد ساختمان سبز را نیز داشته باشند، اما این اقدام را انجام نمی‌دهند. سوال اینجاست که چرا ساخت ساختمان‌های سبز در اولویت نیست؟ چرا به چگونگی مصرف انرژی‌ها کم توجه می‌شود؟ منابع ما عملا در حال انتها است ولی هنوز حساسیتی در این خصوص ایجاد نشده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.