میراث فرهنگی زمینهساز ارتباط میان کشورهاست
عکس تزئینی است. ایسنا/خراسان رضوی قائممقام ریاست دانشگاه پنجاب پاکستان گفت: میراث فرهنگی، مردم، ملتها و کشورها را در کنار یکدیگر قرار میدهد و بر این اساس کشورهای توسعهیافته بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه، میراث فرهنگی را مورد توجه قرار میدهند. پروفسور محمد سلیممظهر در اختتامیه همایش بینالمللی گفتوگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۹ تیرماه،
ایسنا/خراسان رضوی قائممقام ریاست دانشگاه پنجاب پاکستان گفت: میراث فرهنگی، مردم، ملتها و کشورها را در کنار یکدیگر قرار میدهد و بر این اساس کشورهای توسعهیافته بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه، میراث فرهنگی را مورد توجه قرار میدهند.
پروفسور محمد سلیممظهر در اختتامیه همایش بینالمللی گفتوگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۹ تیرماه، با موضوع مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به تأثیرات فرهنگی خراسان در سرزمینهای دیگر، گفت: به نظر من میراث فرهنگی، مردم، ملتها و کشورها را در کنار یکدیگر قرار میدهد. به عنوان مثال برای شرکت جلسات شعر، تئاتر، سینما و پدیدههای دیگر فرهنگی، مذهب، نژاد و ملیت افراد اهمیت ویژهای ندارد، لذا کشورهای توسعهیافته بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه، میراث فرهنگی را مورد توجه قرار میدهند. زیرا از طریق فرهنگ میتوان انواع ارتباطات را با ملتهای گوناگون برقرار کرد.
وی ادامه داد: بنابراین کشورهای در حال توسعه باید توجه ویژهای به سیاستگذاری فرهنگی بر اساس علم و دانش داشته باشند. با توجه به پیشرفت رسانههای گروهی، مبادلات فرهنگی میان کشورهای جهان بسیار بیشتر از گذشته صورت میگیرد.
سلیم مظهر بیان کرد: به این ترتیب باید میراث فرهنگی مشترک شناسایی شود و به تبع آن روابط مردمی افزایش پیدا کند و درک متقابل عمیقتر و گستردهتری ایجاد شود که در نتیجه آنها حل و برطرف شدن مسائل مختلف نیز تسهیل پیدا میکند.
قائممقام ریاست دانشگاه پنجاب پاکستان افزود: ایران از نظر فرهنگ و ادبیات کلاسیک بسیار غنی است، به شکلی که افراد زیادی در کشورهای مختلفی مانند پاکستان با شاعران ایرانی آشنا هستند، بنابراین شناسایی و مبادلات فرهنگی با هدف نزدیک شدن عموم مردم کشورهای مختلف را باید مورد توجه قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به رواج اشعار و میراث فرهنگی ایرانی در کشور پاکستان باید نقش مثبت این فرهنگ مشترک مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد، زیرا به نظر من ارتباط فرهنگی اساس هر نوع رابطه اقتصادی، علمی، اجتماعی و سیاسی میان کشور ها به شمار میرود.
سلیم مظهر اضافه کرد: عمیق و گسترده شدن رابطه فرهنگی مستلزم پژوهش بیشتر در میراث فرهنگی و به ویژه میراث فرهنگی مشترک است. از این رو در راستای تحقق این امر لازم است آثار معاصر ایران و پاکستان ترجمه شوند و در اختیار عموم مردم به ویژه نوجوانان قرار گیرد.
امام رضا(ع) محور تقریب مذاهب و ایجاد جغرافیای جدید تشیع
مولانا اخلاق حسین شریعت، مبلغ و امام جماعت شهر پاراچنار پاکستان، در خصوص نقش امام رضا(ع) در تقریب اقوام و ملل منطقه، اظهار کرد: امام رضا(ع) نقش ویژهای در تقریب ادیان و مذاهب داشتهاند و در این راستا تلاشهای بسیار کردند. از این رو یکی از علما بیان کرده است که امام رضا(ع) محور تقریب مذاهب و ایجاد جغرافیای جدید تشیع است. پیامبر اکرم(ص) نیز تلاشهای بسیاری در جهت ایجاد اخلاق اجتماعی داشتهاند و پس از ایشان نیز امام رضا(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) این رویکرد را تداوم بخشیدند.
وی ادامه داد: در واقع پیامبر وحدت را نهتنها میان مذاهب مختلف اسلام، بلکه میان ادیان مختلف ایجاد میکردهاند و میثاق مدینه، گواه این اتحاد است.
شریعت تصریح کرد: برخی افراد ادعا میکنند قیام امام حسین(ع) وحدت را تخریب کرده است، در حالی که امام حسین(ع) با بیان عبارت «واسیر بسیره جدی وابی» فرمودند: راه من از پیامبر و حضرت علی(ع) جدا نیست و راه پیامبر و امام علی(ع) جز ایجاد وحدت میان ادیان و مذاهب گوناگون نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) نیز در دوره امامت خود فضای باز و مناسبی را برای ادیان و مذاهب گوناگون ایجاد کردند. امام رضا(ع) در روایتی فرمودهاند: اختیاراتی که امام علی(ع) برای اصلاح جامعه به کار بردهاند، همان اختیاراتی است که من نیز مورد استفاده قرار میدهم.
مبلغ و امام جماعت شهر پاراچنار پاکستان افزود: همانطور که امام خمینی(ره) نیز در خصوص اختیارات ولایت فقیه بیان کردهاند که ولایت فقیه نیز سعی دارد همان کارها و اقدامات پیامبر(ص) را در جامعه ایجاد کند. در واقع با وجود برتری فضائل حضرت علی(ع) اما نقش و اختیارات امام همانند نقش و اختیاراتی است ولایت فقیه به کار میبرد. به این ترتیب امام رضا(ع) نیز همان نقش پیامبر و امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) در ایجاد وحدت و تقریب میان ادیان و مذاهب را متناسب با شرایط زندگی خود ایفا میکردهاند.
آمادگی دانشگاه فردوسی برای برگزاری گفتوگوهای بینافرهنگی
احسان قبول، مدیر همکاریهای بینالملل و امور دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در ادامه این نشست، گفت: با توجه به اینکه این همایش با عنوان گفتوگو نامگذاری شده است باید گفت که در گفتوگو دو هنر گفتن و شنیدن وجود دارد که خوشبختانه این همایش نتایج خوبی را به همراه داشته و در پایان ما شاهد تحقق واژه گفتوگو در میان شهرهای مختلف ایران و کشورهای مرتبط با خراسان بزرگ بودیم.
وی ادامه داد: در این همایش شنیدیم و گفتیم و اشتراکات خود را در بخشهای زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، عرفان و ادیان و تصوف و همچنین مطالعات فرهنگی و اجتماعی شناختیم و البته به تفاوتهایی که با یکدیگر داشتیم نیز پی بردیم.
مدیر همکاریهای بینالملل و امور دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همواره هنر دیپلماسی، فرهنگی و علمی این است که از این میان تفاوتهایی که وجود دارد به دنبال فرصتها و باورسازی نقاط قوت باشد نه اینکه به دنبال پررنگ کردن چالشها و تفاوتها و همچنین نقاط ضعف میان دو طرف باشد.
قبول اظهار کرد: به عقیده من این همایش آغازی است برای اینکه در این مسیر گام برداریم و پیش رویم. بنابراین دانشگاه فردوسی مشهد، افتخار دارد که در خدمت رسالت اجتماعی، علمی و فرهنگی خود را نشان دهد. از اینرو ما آمادگی داریم که اینگونه نشستها را در یک بازه زمانی مشخص بهصورت ماهیانه و با حضور کشورهای وابسته به خراسان بزرگ و دیگر کشورهایی که به این سرزمین، فرهنگ، هنر و تمدن و سرزمین امام گفتوگوها، عقلانیت، اندیشه و خرد ورزی، علاقه دارند داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم و با گرد همآیی یکدیگر نقاط قوت و فرصتهایی که میان ما وجود دارد را بیشتر بشناسیم.
وی اضافه کرد: امیدواریم این همایش که طی این چهار روز برگزار شد، گامی باشد تا سالهای آینده بتوانیم شاهد نزدیکی فرهنگی و فکری بیشتری میان نخبگان و ملتهای منطقه باشیم.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰