رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا

رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است .
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: بنا بر احادیث ماه‎های رجب و شعبان از بهترین ماه‏های سال و دارای فرصت‎های ویژه‎ی معنوی و معرفتی، و در عین حال مقدمه ای برای حرکت اهل معنا و سلوک به سوی ماه رمضان و قله‎ی آن یعنی شب قدر است، بنا براین فرصت‎های باقیمانده از ماه شعبان و هدیه خداوند در این ماه یعنی مناجات شعبانیه باید توسط اهالی علم و تربیت غنیمت شمرده شود.
وی ادامه داد: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است، هرچند ادعا نمی‎کنیم که سند بی عیب و نقص است اما انتظار داریم تا برای رفع نواقص مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای اجرایی شدن توسط نهادهای مربوطه مورد توجه قرارگیرد.
رییس حوزه‎های علمیه سراسر کشور بیان کرد: بیش از ۱۰نظریه در باب علوم انسانی اسلامی وجود دارد که یکی از این نظریه های کلان و مهم نظریه آیت الله جوادی آملی دراینباره است که نوعی تحلیل کلان‌تر از دین را دارا است، هم‎چنین نظریات دیگری نیز وجود دارند که علم دینی را علمی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی می‎داند، بعلاوه‌ی تئوری هایی که علم دینی را به یک روش محدود نمی‎کنند، تئوری هایی که گزاره های حاصل از علوم تجربی را به حوزه معارف دینی عرضه می‎کنند، این‎ها نظریات اصلی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: این تئوری و نظریات مذکور همگی بهره‎ای از حقیقت دارند و اگر یکی را بپذیریم از دیگری بی‎نیاز نخواهیم بود، همه این تئوری‎ها قابل دفاع منطقی  و مکمل یکدیگر هستند، تنیجه عملی این مدعا این است که مطالعاتی که مبتنی براین نظریات اصلی در این باب انجام شده همگی بهره‎ای از حقیقت دارند، مجموعه کارهایی که در سال‎های اخیر در باب علم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه انجام شده مبتنی بر یکی از این نظریات بوده و علی رغم کاستی ها قابل دفاع است.
برخورد های تفریطی و افراطی در حوزه دانش
اعرافی عنوان کرد: در باب علم با برخورد های افراطی و تفریطی مواجه هستیم که هیچکدام مبتنی بر منطق علمی نیست، ما باید علم تجربی را قدر دانسته و از آن بهره ببریم اما در عین حال متوجه کاستی های آن در حوزه مبادی و مبانی باشیم، اگر علم بخواهد با یک تحقیق ما را به یک گزاره‎ی تجویزی برساند، محل احتیاط است، چرا که علم با آن ابزارهای محدود خود توان احاطه بر همه مسائل انسان و جهان را ندارد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از احکام ما مبتنی بر مصالح و مفاسد است اما این مصالح و مفاسدخالص و مطلق نیستند و در بسیار از موارد ترجیح فاسد بر فاسد تر است که این ترجیح و عدم ترجیح را شارع مقدس یعنی خدادوند مشخص می‎کند، چرا که تعیین ازوم این ترجیح  نیازمند احاطه بر همه مسائل انسان و جهان است که علم تجربی از آن بی بهره است.
خروج از نسخه موبایل