تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 19:19
74 بازدید
کد خبر : 106969

“نوآفرینی” برای استارت‌آپ‌ها

“نوآفرینی” برای استارت‌آپ‌ها

طرح “نوآفرین” با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا شکل گرفته تا موانع استارت‌آپ‌ها از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف کند و به گفته وزیر ارتباطات توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد. به گزارش ایسنا،‌ استارت‌آپ‌ یا شرکت‌ نوپا، کسب‌وکاری است که به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌، رشد

"نوآفرینی" برای استارت‌آپ‌ها

طرح “نوآفرین” با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا شکل گرفته تا موانع استارت‌آپ‌ها از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف کند و به گفته وزیر ارتباطات توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد.

به گزارش ایسنا،‌ استارت‌آپ‌ یا شرکت‌ نوپا، کسب‌وکاری است که به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌، رشد سریعی دارد و برای تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای حل یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است. استارت‌آپ‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند و اگرچه می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند.

یکی از حوزه‌هایی که چشم امید اقتصاد دیجیتال به آن است، استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات هستند که البته از زمان راه‌اندازی تا رسیدن به مرحله‌ی سوددهی راه زیادی پیش رو دارند و حتی بعضی از این شرکت‌های نوپا در ابتدای مسیر شکست می‌خورند، اما برخی دیگر می‌توانند تا مرحله‌ی سودهای چند میلیاردی هم برسند که نمونه‌هایی از آن‌ها در ایران هم وجود دارد.

با توجه به اهمیت و نقش استارت‌آپ‌ها در تحول دیجیتال که به اعتقاد محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- راه نجات اقتصاد کشور است، همچنین در شرایط تحریم و با وجود مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، فرصت‌های خوبی وجود دارد که بتوان به ارتقای بیشتر حوزه کسب‌وکارهای نو پرداخت و با خلاقیتی که آنها دارند، بهره‌وری حوزه‌های کشاورزی، سلامت، انرژی، آب و برق و بسیاری زیرساخت‌های دیگر را ارتقا داد.

البته کسب‌وکارهای نوپا همواره با مشکلاتی روبه‌رو هستند که از جمله آنها می‌توان به مساله تامین اجتماعی، مالیات، ثبت شرکت‌ها، انحلال و ایجاد هویت اشاره کرد. به همین دلیل در دو سال گذشته تلاش‌هایی برای بررسی این مسائل و رسیدگی به آنها انجام شده است. در نهایت مصوبه‌ای در دولت درباره بیمه شرکت‌های نوآفرین و استارت‌آپ‌ها تصویب شد و با رونمایی رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تیرماه ۹۸ آغاز به کار کرد تا موانع استارت‌آپ‌ها از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف کند.

همچنین در حالیکه سرمایه‌گذاری و تامین مالی در استارت‌آپ‌ها یکی از مشکلات موجود است، ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- درباره این موضوع اظهار کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، مشکل تامین مالی است که در کشور ما بسیار گران است. این باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها ملزم شوند از خودشان خلاقیت زیادی نشان دهند. نقش دولت‌ها هم تسهیل‌گری و کمک کردن به ایجاد نهادهای کمک‌کننده مانند سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و تسهیلات بانکی و تامین بازار مناسب برای استارت‌آپ‌هاست.

کمااینکه آذری جهرمی درباره نوآفرین توضیح داد: در طرح نوآفرین استارت‌آپ‌هایی را مد نظر داریم که اندازه اقتصادی آن‌ها از صفر تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد سالانه است و این استارت‌آپ‌ها سه سال فرصت دارند تحت حمایت قرار بگیرند تا خودشان را از درآمد صفر به ۵۰۰ میلیون تومان برسانند و اگر زودتر به این مقدار رسیدند، خدمات نوآفرین برای آن‌ها به پایان می‌رسد و وارد مرحله بعدی می‌شوند. طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد.

تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین برای آن‌ها از مواردی است که می‌تواند راه را برای این کسب‌وکارهای نوپا باز کند. بنابراین اگر شرکت یا تیم نوپایی به دنبال جذب سرمایه، یافتن برنامه شتاب‌دهی مناسب و ارتباط با سایر بازیگران این حوزه هستید، یا این‌که مسیرهای ابتدایی برای رشد کسب‌وکارهای نوپا را پیموده‌اید و اکنون یک شرکت بزرگ رشدیافته هستید، یا اگر شتابدهنده یا مرکز رشد و در جست‌وجوی تیم‌های دارای استعداد رشد بالا و یا یک فعال علاقه‌مند به حوزه نوآفرینی کشور و یا یک سرمایه‌گذار خطرپذیر هستید، می‌توانید وارد طرح نوآفرین شوید.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.