ایسنا/خراسان رضوی رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در خراسان رضوی گفت: مسیر ریلی خواف_هرات به بهرهبرداری رسید اما هیچ فعالیت صادراتی در آنجا صورت نمیگیرد مگر اینکه صادر کننده بتواند برخی اقدامات غیرقانونی را انجام دهد.
محمدحسین روشنک در خصوص تاثیر کرونا و تحریمها در صادرات استان عنوان کرد: نه کرونا در صادرات ما تاثیر گذاشته است نه تحریمها، تنها مشکل ما مسائل و دستاندازیهای داخلیست.
وی افزود: من به عنوان مسئول اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان میگویم که کمتر از ۱۰ درصد مشکلات مربوط به صادرات و واردات خراسان رضوی مربوط به تحریمها میشود.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد مشکلات ما در زمینه صادرات و واردات، به امور داخلی برمیگردد، ادامه داد: از جمله این موارد نبود زیر ساختهای حمل و نقل است، ما در خراسان رضوی بعد از ۲۰سال واگن مخصوص صادرات نداریم. مگر اینکه صادر کنندگان پولهای زیر میزی کلان بپردازند تا بتوانند یک واگن را کرایه و به آسیای میانه بفرستند.
وی افزود: مشکل اول ما در صادرات مشکل زیر ساختهایمان است. به ویژه زیر ساختهای حمل و نقل و گمرکی، دومین مشکل نیز بلاتکلیفی در مسئله ارز است.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در خراسان رضوی با اشاره به مشکلات اساسی در صادرات استان اظهار کرد: چند مشکل اساسی در صادرات خراسان و کشورهای آسیای میانه قرار دارد؛ از جمله عدم امکان استفاده از زیر ساختهای حمل و نقل و پیچیدگی زیر ساختها.
روشنک کرونا و تحریمهای اقتصادی را در صادرت استان بی تاثیر دانست و گفت: محدودیت های کرونا در ابتدا مشکلاتی را ایجاد کرد که یکی از آنها بستهشدن مرزهای ترکمنستان بود، اما باز هم این ویروس و یا تحریمها تاثیری در صادرات استان نداشته است و تنها مشکل ما موانع داخلیست.
وی در پاسخ به این سوال که بهرهبرداری از مسیر ریلی خواف-هرات چقدر در توسعه صادرات استان ما موثر بود؟ پاسخ داد: هیچ بهره برداری از مسیر ریلی خواف_هرات صورت نمیگیرد مگر اینکه صادر کننده اقدامات غیرقانونی برای صادرات کالایش انجام دهد، ما در این خصوص شکایت کرده و اتحادیه صادرکنندگان به اتاق بازرگانی نامه فرستادند و این مسئله تا شورای گفتگو ادامه پیدا کرد اما هنوز جوابی دریافت نکردیم.
منبع:ایسنا